• تاریخ انتشار : 1403/05/04 - 11:17
  • بازدید : 67
  • تعداد بازدید : 65
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

تب دنگی در یک قدمی شهرستان دماوند

ابتلا به بیماری تب دانگ یا دنگی در ماههای اخیر در ایران افزایش یافته و تاکنون بیش از ۴۰ شهر درگیر پشه آئدس هستند. طبق آخرین آمار 151 مورد ابتلا به این بیماری در کشور شناسایی شده است که این افراد اغلب مسافران خارج از کشور مخصوصا کشورهای حوزه جنوب خلیج فارس بودند.

به گزارش بنداد کرمانی ، سرپرست شبکه بهداشت و درمان دماوند ، بیماری تب دانگ یا دنگی یک بیماری ویروسی است که از گزش پشه آئدس ایجاد میشود. به شرطی که این پشه قبلا فردی را که ویروس این بیماری را داشته نیش زده باشد و بر اثر گزش افراد، ویروس این بیماری را به فرد دیگر منتقل کند. در غیر این صورت گزش این پشه به تنهایی خطری ندارد.

بنداد کرمانی همچنین عنوان کرد: یکی از مهمترین علائم این بیماری تب شدید است به همین علت به این بیماری تب استخوان شکن هم میگویند. این بیماری بیشتر در مناطق گرمسیر و استوایی دیده میشود اما انتقال پشه آئدس به کشورهای دیگر باعث گسترش این بیماری به بیش از ۱۱۰ کشور در دنیا از جمله در اروپا شده است. تب، سردرد، کمردرد، درد در پشت چشم، جوش و حساسیت های پوستی و در مواردی خونریزی به خصوص از لثه از جمله علائم اصلی این بیماری است اما گاهی اشتراک علائم آن با برخی بیماریهای تنفسی مثل کرونا و آنفلوانزا کار شناسایی آن را سخت می کند.

بیماری تب دنگ علائم اختصاصی ندارد اما علائم آن تا حدود دوهفته بعد از گزش پشه آئدس در صورتی که ناقل ویروس این بیماری باشد در فرد بروز می کند اما بیش از 80 درصد موارد علائم بسیار خفیف و در مواردی بدون علامت است . از آنجا که این ویروس انتقال انسان به انسان ندارد لذا مهمترین راه برای کنترل این بیماری جلوگیری از تخمگذاری پشه آئدس است، این پشه در آبهای کوچک راکد مثل ظرف گلدانها یا در داخل تایر خودروها تخمگذاری می کند و در شرایط سخت نیز تخم این پشه زنده میماند.

  • گروه خبری : اخبار بهداشتی,آرشیو اخبار,اخبار عمومی
  • کد خبر : 144806
کلید واژه
متن استاتیک شماره 39 موجود نیست
×

اطلاعات "Enter"فشار دادن