• تاریخ انتشار : 1398/05/20 - 08:36
  • بازدید : 438
  • تعداد بازدید : 70
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
به گزارش روابط عمومی

تب کریمه کنگو خطرناک اما قابل پیشگیری

دکتر عرشی علایم اولیه بیماری را بروز ناگهانی علایمی نظیر تب، سردرد شدید، لرز و درد عضلانی عنوان کرده و این علایم معمولاً از ٣ تا ١٣ روز پس از تماس با ویروس (بسته به راه انتقال بیماری) در انسان ظاهر می شود و در ادامه علایم به سمت وخامت رفته و خونریزی در نقاط مختلف بدن بروز می کند.

 تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یکی از بیماری‌های ویروسی خطرناک است که از حیوان آلوده به ویروس می تواند به انسان منتقل ‌شود. دکتر عرشی معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتگو با پورتال خبری معاونت بهداشت، با اشاره به بروز مواردی از این بیماری در ماه‌های اخیر در کشور، داشتن اطلاعات کافی در خصوص این بیماری توسط مردم را یکی از مهم ترین موارد در جهت پیشگیری از ابتلا دانست.

دکتر عرشی علایم اولیه بیماری را بروز ناگهانی علایمی نظیر تب، سردرد شدید، لرز و درد عضلانی عنوان کرده و افزود: این علایم معمولاً از 3 تا 13 روز پس از تماس با ویروس (بسته به راه انتقال بیماری) در انسان ظاهر می شود و در ادامه علایم به سمت وخامت رفته و خونریزی در نقاط مختلف بدن بروز می کند. علیرغم درمان نیز حدوداً 30 درصد از بیماران مبتلا به این بیماری ممکن است جان خود را از دست بدهند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه در ادامه با اشاره به روشهای انتقال بیماری، اظهار داشت: یکی از این راه های انتقال بیماری به انسان، گزش انسان توسط کنه هایی است که بر روی بدن دام‌های آلوده به ویروس زندگی می کنند. چرا که کنه ها از خون دام‌های آلوده تغذیه و خونخواری کرده و به ویروس آلوده می شوند و با خونخواری از انسان می توانند عامل بیماری را وارد خون انسان کنند. ویروس در دامهایی نظیر گاو، گوسفند و بز می تواند باعث بیماری شود و این بیماری در دامها علامت خاصی ندارد و در نتیجه از ظاهر دام نمی توان به وجود بیماری در حیوان پی برد.

وی افزد: روش دیگر انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو به انسان تماس با خون و ترشحات و لاشه دام آلوده در هنگام ذبح یا دوره زمانی کوتاهی پس از ذبح است. همچنین خطر انتقال بیماری از طریق تماس غیرایمن با خون و ترشحات بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو به کادر بهداشتی درمانی بسیار بالا می باشد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه با بیان این مطلب که از آنجایی که متأسفانه امروزه نیز در بسیاری از نقاط کشور و بخصوص در روستاها مردم کماکان اقدام به خرید دام زنده (عموماً از محلهای غیرمجاز) کرده و بصورت سنتی نیز اقدام به ذبح دام خریداری شده می نمایند، به همین دلیل در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار می گیرند.

دکتر عرشی در خصوص بروز تب کریمه کنگو در فصول مختلف سال، گفت:  این بیماری در فصل بهار و تابستان شایعتر است اما بیماری در تمام فصول سال ممکن است مشاهده شود.

 وی با اشاره به اینکه این بیماری غالباً مرتبط با شغل افراد می باشد، گفت: بطور کلی ذبح کنندگان، قصابان، کارگران کشتارگاه ها، دامداران، چوپانان، دامپزشکان و نیز زنان خانه دار به دنبال تماس با دام تازه ذبح شده یا گوشت آلوده را در خطر بالای ابتلا به این بیماری هستند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه در ادامه از تمامی هموطنان عزیز در خواست کرد،جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو موارد زیر را رعایت نمایند:

1-     گوشت مصرفي مورد نیاز خانوار می بیست از مراکز مجاز تهیه گردیده و حتماً باید مهر تأیید سازمان دامپزشکی را داشته باشد.

2-     در سفر به مناطق روستایی از نزدیک شدن به دامها خودداری شود.

3-     از جدا کردن کنه ها از روی پوست دامها با دست اجتناب گردد.

4-     از تماس مستقیم دست با گوشت تازه ذبح شده باید پرهیز کرد. گوشت تازه ذبح شده حداقل به مدت 24 ساعت در دمای یخچال نگهداری شود تا اگر به ویروس آلوده بود، پاک شود و از انجماد گوشت بلافاصله پس از ذبح خودادری شود.

5-     از خوردن گوشت، دل و جگر خام و نیم پز دام تازه ذبح شده خودداری شود.

6-     کادر بهداشتی درمانی در مواجهه با بیمار مشکوک به تب کریمه کنگو احتیاطات ایمنی را به جد رعایت نمایند.

دکتر عرشی در خاتمه خاطرنشان کرد: هموطنان عزیز توجه داشته باشند که در حال حاضر برنامه مراقبت بیماری تب کریمه کنگو در دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور بصورت مستمر در حال اجرا می باشد و کلیه کارکنان بهداشتی و درمانی با شناسایی موارد مشکوک بیماری اقدامات لازم در این خصوص را انجام می دهند، لذا جای هیچگونه نگرانی در این خصوص وجود ندارد. مهمترین نقش مردم در این میان پیشگیری از بیماری می باشد که با عمل به توصیه های فوق محقق می شود. خوشبختانه در سال جاری تا کنون موردی از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گزارش نشده است.

  • گروه خبری : اخبار بهداشتی,آرشیو اخبار
  • کد خبر : 81534
کلید واژه
متن استاتیک شماره 39 موجود نیست
×

اطلاعات "Enter"فشار دادن