• تاریخ انتشار : 1400/10/05 - 23:51
  • بازدید : 98
  • تعداد بازدید : 98
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

از کرونا امیکرون چه می دانید؟

سویه جدید کرونا با نام امیکرون به سرعت در حال انتقال در دنیا بوده و سازمان بهداشت جهانی آن را با سرایت بالا و نگران کننده توصیف کرده است.

کرونا امیکرون

در 24 نوامبر 2021، واریانت جدید از ویروس سارس کوید 19 به سازمان بهداشت جهانی گزارش شد. این سویه جدید برای اولین بار در نمونه های جمع آوری شده در 11 نوامبر 2021 در بوتسوانا و در 14 نوامبر 2021 در آفریقای جنوبی شناسایی شد.

نگراني بسياري از كشورها از امیکرون بسیار شدت گرفته است . این سويه جديد در ابتـدا 1,529,1, B  ناميده شد و سپس توسط سازمان جهاني بهداشت، نوع Omicron نام گرفت

سازمان جهانی بهداشت در جدیدترین بیانیه خود اعلام کرد سویه امیکرون هم اینک در بیش از ۶۰ کشور گسترش یافته و جهان را در خطر بسیار بالایی قرار داده است.

شواهد اولیه حاکی از آن است که این واریانت توانایی گریز از ایمنی ناشی از واکسن‌های موجود را داراست؛ گرچه شواهد آزمایشگاهی درباره میزان کشندگی امیکرون محدود است.

همزمان با اقدام سازمان بهداشت جهانی برای قرار دادن سویه جدید ویروس کرونا، اومیکرون، در ردیف ویروس‌های «با قابلیت سرایت بالا» و «نگران‌کننده»، تلاش‌های جهانی برای مهار این سویه جدید تشدید شده است.

تفاوت های واریانت امیکرون در چیست؟

«اومیکرون»، که یکی از تغییریافته‌ترین موارد جهش ویروس کرونا محسوب می‌شود

ويروس كرونا به كمك پروتئيني به نام اسپايك، وارد سلول هاي بدن شده و باعث بيماري كوويد-19 مي شود. حدود  50 تغيير يا بيشتر در پروتئين اسپايك در نوع اوميكرون مشخص شده است كـه دو برابر جهش هاي نوع دلتا است

.واریانت اومیکرون

نيمي از اين جهش ها در ناحيه اي است كه ويروس كرونا به كمك آن به سلول بدن انسان متصل شده، وارد آن مي شود و باعث عفونت مي شود.

جهش ها در اين ناحيه ويروس مي تواند باعث شود دستگاه ايمني (يعني آنتي بادي هاي ساخته شده بعد از واكسيناسيون يـا عفونت قبلي) ويـروس را كمتر از قبل تشخيص دهد تـا در نتيجه خطر عفونت مجدد بـا اوميكرون افزايش يابد.

حـداقل سه جهش در نـوع اوميكرون، بــه ويروس براي فرار از شناسايي شدن توسـط آنتي بادي دسـتگاه ايمني كمـك مي كنـد. ظـاهراً جهـش ديگري هم توانايي آن را براي ورود بـه سلول هاي انسان افـزايش مي دهد و باعث انتقال بيتر آن مي شود.

همچون گذشته و مانند سويه هاي قبلي، اين نگراني وجود دارد كه اين نوع كرونا مي تواند به شيوع بيماري در بسياري از كشورها دامن بزند و سيستم هاي بهداشتي را تحت فشار قرار دهد و احتمالاً ايمني واكسن را دور بزند.

اومیکرون چطور سر و کله اش پیدا شد؟

به باور يكي از دانشمندان مؤسسه ژنتيك UCL لندن، احتمالاً  نوع  “اميکـرون« در طول عفونت مزمن در فـردي با نقص سيستم ايمني (احتمالا مبتلاي به HIV/AIDS درمان نشده) تكامل يافته است. تصور مي شود اين سويه كه براي اولين بار در بوتسوانا در جنوب آفريقا كشف شد، سريع تـر از سويه دلتا در جهان گسترش پيدا كند.

سويه اوميكرون كه با نام علمي B.1.1.529 شناخته مي شود تا 24 نوامبر (3 آذر)، زماني كه مقامات آفريقاي جنوبي آن را به سازمان جهاني بهداشت (WHO) گـزارش كردند، براي عموم تا حد زيادي ناشناخته بود. تنها پـس از گذشت دو روز، WHO توانست مشخصات و وضـعيت سويه” اميكرون« را به طور قابل توجهي شناسايي كند.

آفريقاي جنوبي 2798 كيلومتر مربع مساحت دارد و از جنوب بــه اقيانوس اطلس جنوبي و اقيانوس هنــد مي رسد و از شمال با كشورهاي نامبيا، بوتسوانا و زيمباوه و از شرق با موزامبيك و اسواتيني همسايه و هم مرز مي باشد. آفريقاي جنـوبي همچنـين دور تـا دور كشـور كوچـك لسـوتو را گرفته و وسيع ترين كشور در بخش جنوبي قاره آفريقا و بيست و چهارمين كشور پهناور در دنيا است.

جمعيت آفريقاي جنوبي در حال حاضر بـيش از 58 ميليون نفر است اين كشور  بيست و چهارمين كشور پرجمعيت دنيا نيز مي باشد

علائم اومیکرون

ظهور اومیکرون از ایدزی های درمان نشده

آفريقاي جنوبي داراي 2،8 ميليون نفر مـتلا به HIV است سهم ايـن تعداد مبـتلا حدود 19 درصد از جمعيت خواهد بـود كـه بيشـترين شيوع در جهـان اسـت . لازم بـه ذكر اسـت حدود 70 درصد مبتلايان تحت درمان ضد رترو ويروسي( ARV) هستند .

ميانگين سني مردم در اين كشور 3/24 سال است . رشد جمعيـت در اين كشور منفي است. اميد به زندگي در بدو تولد براي زنان 66/41سال و براي مردان 21/43سال است.

در مورد سويه بتا هم كه سال گذشته در آفريقاي جنوبي شناسايي شد، نيـز اين احتمال مطرح است كه از يك فرد آلوده به HIV منشاء گرفته باشد

در مورد چرايي فزوني احتمال رخداد جهش هاي ويروس كرونا در بدن افراد که تست ایدز مثبت داشتند احتمالات زيادي مطرح است كــه مهم تـرين ان ها مزمن شدن كوويد-19 درآن ها مي باشد

گرچه پديده بروز جهش در ويـروس كرونا در مبتلايان به كوويد -19 داراي بيماري زمينه اي مضعف سيستم ايمني براي پژوهشگران كاملا شـناخته شده بـود ولي براي نخسـتين بـار بـه طور عمده بـراي جهش آلفا در يـك بيمار كوويد -19 كه براي لنفوم تحت درمان بود گزارش شد.

در افراد داراي بيماري هاي تضعيف كننده سيستم ايمني بـه طور معمول دوره بيماري طولاني تر از معمول خواهد بود به عنوان نمونه در يكي از افراد اچ اي وي مثبت طول دوره درمان به بـيش از 27 هفته( 189 روز) رسيد و در تمام طـول ايـن مـدت تسـت حلقی كرونا مثبت بـود و ديگـر بررسي ها هم حاكي از طولاني شدن دوره بيماري داشت،

  • گروه خبری : اخبار عمومی
  • کد خبر : 111900
کلید واژه
متن استاتیک شماره 39 موجود نیست
×

اطلاعات "Enter"فشار دادن